Mumsiga nötbullar

Vill du bjuda ett alternativ till ”vanliga” köttbullar så rekommenderar jag att prova detta recept.

1½ dl malen mandel eller nötter (eller ta lite av vardera)
1½ dl ströbröd
1½ dl riven ost
2 msk riven lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
lite vitlökspulver
3 ägg

1 grönsaksbuljong och vatten som man sen kokar bullarna i ca 10-14 min.

Blanda allt till en smet.
Eftersom man även äter med ögonen så tog jag lite Colorit och färgade smeten så den blev brunare.
Rulla små bullar, och det ska var små eftersom de sväller mycket när du sen kokar dem i grönsaksbuljong.
Efter att bullarna har kokat tar du försiktigt upp dem med en hålslev och lägg dem på en duk att rinna av.
Fräs upp bullarna i smör så att de får en fin yta och färg.

Vill man ha lite julsmak i bullarna kan man krydda med kryddpeppar och ev. lite ingefära.

3 tankar om “Mumsiga nötbullar

  1. Detta var de mumsigaste ”nötbullar” jag ätit på evigheter :), det var himmelskt gott. 1000 tack för ett fantastiskt recept…
    Detta kommer att bli ett återkommande recept i min vardag

  2. Bästa vegobullarna jag har smakat. Jag har bloggat om dem och länkat tillbaka till dig. Jättefin blogg du har. Jag ska verkligen kika runt och läsa mer; även jag är hundmänniska. Och gillar nöttbullar!

Lämna en kommentar