4 tankar om “I Sverige är vi jämställda…

  1. Fetare än dagens unga kvinnor har väl aldrig någon generation varit,man kan må illa när de kommer på stan vaggande med valkar ända ut på ryggen, man talar om feta killar, nej som tjejerna blir de aldrig,äckligt!

    • Jag tycker inte att det är någon skillnad om det är en tjej eller kille som är överviktigt,
      lika osunt är det oavsett kön.
      Det är oftare man ser överviktiga killar än tjejer, tjejerna verkar vara mera måna om sitt utseende och sin hälsa än vad killarna är.

  2. Oavsett vem som bär på övervikten är det ohälsosamt. Något som förundrar mig är varför inte person själv sätter stopp när vikten blir alltmer påtaglig. Det sunda förnuftet skulle råda kan man tycka. Vore det jag skulle jag blir rädd för vilka sjukdomar jag skulle drar på mig på grund av övervikten. Men kanske det inte är så lätt att bryta gamla mönster, men något skulle ändå få en klocka att ringa upptill, kanske det gör det också, men svårt att gå från den invanda till handling. Det är väl här det behöver gå in hjälp, professionell sett.

    Boven i dramat många gånger är den mat som jag kallar andrahandsmat. All hämtmat som är så behändig att bara sätta sig i bilen och hämta hem. Det som jag reagerar över är när föräldrar ger sin små växande barn denna mat. Barn skall har näringsrik mat inte snabbmat från någon McDonaldsrestaurang eller liknande. Sedan vem – vilka som är mest överviktig är nog ganska så utbrett bland alla åldrar oavsett kön.

    Vinkelelvink :)

    • Hej Erika!
      Att bryta gamla vanor är svårt och lätt att falla i gamla invanda spår.
      Du har så rätt i att snabbmaten och dressingar av alla de slag är den stora ”boven”
      Jag kommer ihåg en gång när våra barn var små och vi skulle äta på restaurang sa vår 7åring när han såg att
      grannbordet fick in pommes frites.
      Titta mamma förstörd potatis!

      Tack för att du besöker Vintersaga och för dina kloka kommentarer!

      Vinkelevink :)

Lämna en kommentar