Familjen Wiklund, Åheden Långträsk

Brudfot Märta o Alfons Wiklund
Detta vackra brudpar från 1931 är när min älsklingsfaster stod brud.
Brudparet är Märta f. Nilsson 1911 och Alfons Wiklund f.1900.

Lekstugan Åheden
De fyra äldsta barnen Wiklund vid lekstugan.
Filip står framför den av ved överfyllda kälken på väg upp till huset som finns en bit upp till vänster och det är tvillingsystern Signhild som skjuter på kälken.
På lekstugans bro sitter storebror Georg och storasyster Onny.
Denna lekstuga som jag har så många roliga minnen av, där som jag tillsammans med kusinen Ingrid tillbingade många timmar.
Vi skötte om våra dockor och gav dem välling av mjöl och vatten, mjöl som vi knyckt från stora mjölsäcken uppe på kallvindan. Det var enda gången som jag minns att faster Märta blev sur på oss. Leka med mat något som var absolut förbjudet…
Jag har tidigare skrivit om faster Märta,
läs gärna historien om när hon berättade sagor och hoppade rep

Kunde faster Märta hoppa rep?
Märta o Alfons o barnen
Mamma Märta och Pappa Alfons Wiklund, Åheden Långträsk med barnen Onny f.1931, Georg f.1933, Filip och Signhild, tvillingar födda 1936.
Ytterligare fyra barn föddes i familjen, Arne f.1938, Ingrid f.1943, Sandy f.1948 och Elaine f.1953.

Alfons omkom i en tågolycka i Långträsk 26 oktober 1955. och faster Märta blev därmed änka endast 44 år gammal och ensamstående åttabarnsmor.

Så här stod det att läsa i en notis ur P-T för 50 år sedan 2005
Åttabarnsfar omkom i tågolycka.
Vid en obevakad järnvägsövergång vid stationen i Långträsk påkördes och dödades hemmansägaren Karl Alfons Wiklund Åheden Långträsk.
Han var på väg i sin bil över järnvägsspåret när södergående fjärrgodståg passerade Långträsk 17.17 med full fart rände in i bilen. Alfons Wiklund torde ha gjutit så gott som en ögonblicklig död. Av bilen återstod endast en skrothög.”

Av farbror Alfons har jag inte så många minnen, jag var ju ganska liten då han omkom. Det jag minns är att en snäll och mjuk röst som ofta ville att vi skulle sjunga för honom när vi åkte med i bilen. Och med full hals sjöng vi; ”Se nu tittar lilla solen in igen, in i lilla hjärtekammaren… Ann-Charoline, öppna din dörr, möt mig i porten nu liksom förr…. En sliten grimma hänger i sitt stall, en blanknött sadel ligger på sin pall…” dåtidens schlagerdängor…

Märta avled 1998, 87 år gammal

In memoriam
En älskad faster har efter ett långt och strävsamt liv stilla somnat in.
Faster Märta kommer jag att minnas som den snällaste och varmaste person som man kan tänka sig. Alltid stod hon på barnens och de svagas sida.
Ett tålamod med oss barn som var helt otroligt.
Jag kan inte inte minnas att jag sett henne arg eller otålig trots att hon alltid hade så mycket att göra. Först som vuxen förstår jag vilket stordåd hon uträttade.
Faster Märta och Åheden är en mycket stor del av min barndoms somrar. Fortfarande känns värmen och dofterna från faster Märtas kök – och tänk all den knäck som kokades!
Så spännande det var att höra henne berätta. Särskilt sagan om killingarna som gömde sig när vargen kom.
Åheden, faster Märta,kusinerna, katterna Slanka Maja och tjocka Trisse, och hunden Björn det är som en saga av Astrid Lindgren – fast ännu bättre!
Min tacksamhet är stor över vad hon varit och över alla varma fina minnen hon givit. De ska för alltid bevaras i mitt hjärta.
I.L.

Märta.mindre bildIngrid, Sandy o Elaine
Faster Märta så som jag minns henne från min barndom
Min bästis kusin Ingrid, Elaine och Sandy

9 tankar om “Familjen Wiklund, Åheden Långträsk

  1. Hej Ilone!
    Min lillasyster Birgitta Johansson tipsade mig om denna sida och jag blev tårögd när jag såg allt fint du skrivit om min mormor Märta … För visst var väl hon den absolut finaste och raraste människa som levat på vår jord …
    Blev så full i skratt när jag läste om hur du och Ingrid lekte i lekstugan .. ”stal” mjöl för att leka med och ”bannor” ni fick … Exakt så gjorde ju Elaine och jag också … Mjöldammet låg över hela lekstugan … Elaine och jag ”sotade” fönstren i lekstugan för vi hade nå så äckliga killar som bara glodde … Ha, ha … Inte var vi nå för dom …
    För det var vi alldeles för unga och små …

    Älskar / gillar du också Elvis ??

    Min och Elaines Elvis gillande har ju absolut Ingrid del i …

    Minns att jag blev lite ”idiot” förklarad i skolan när jag gillade Elvis och alla andra älskade Beatles och Rolling Stones …

    Hur som helst så vill jag säga att jag alltid ser fram mot dina inlägg i Pitan och tycker du skriver så bra .. Tänk om man vore som du …

    Många Varma Hälsningar Från
    Kicki Johansson

    Barnbarn till Märta och Alfons
    Dotter till Onny
    Systerdotter till Ingrid …

    • Hej Kicki!
      Tack för din fina kommentar till inlägget om Åheden, så glad jag blir för det du skriver!

      Javisst, var hon en fantastisk person, Faster Märta, och hon har en speciell plats i mitt hjärta.
      Roligt det du berättar om lekstugan… det är säkert många som har fina barndomsminnen rån Åheden.

      Har du läst bloggsidan som heter Med rötter i adelssläkt och nybyggare…? Där finns berättelsen från Björklunda, Märtas barndomshem?

      Glad att du hittade min blogg, hör gärna av dig igen!

      Kram Ilone

  2. Vad kul att läsa.
    Karl Alfons är kusin med min mamma.
    Brita Maria Granberg,
    Gifte sig 1866-11-24 med Anders Öman

    Barn:
    Anton Öman Öhman
    Anna Amanda Öman. DIN GREN till Alfons
    Emma Maria Öman
    Johanna Öman Strandberg Öhman
    Augusta Matilda Öhman (180).
    Johannes Öman Öhman (1690). Glasmästare Hemmansägare Konditor. Född
    1877-11-28. Död 1949-11-27.
    Min morfar.Dom fick 10 Barn varav min mor är yngst

    Anna-Greta Carmryd ( född Öman,1927)

    • Hej!
      Så roligt att du hittade min blogg.
      Intressant att du är ”släkt med släkten” :)
      familjen Viklund i Åheden ligger mig mycket varmt om hjärtat
      och kusinerna har känts mera som syskon än som kusiner.
      Tack för din kommentar!
      Med vänliga hälsningar
      Ilone

      Titta gärna in fler gånger!

  3. Alldeles undebar, tack för att du sände den till ”Pitebondska 911” OM du skulle vilja sätta ihop alla foton från just din hembyggd i ett album skulle jag tro att de kanske kan nå en och annan från just omrädet runt Långträsk. Jag har redan ett par olika personer som har lagt upp sina album på vår sida som vill främja just Pite Älvdal och inre Norrbottens speciella kultur och språk.

  4. Hej Ilone!
    Jag gillar din blogg och läste.
    Du skrev om min mormor Märta – minns henne när jag var liten. Jag älskade mormor mycket för hon var så snäll och glad när vi hälsade på henne trots jag är döv och inte kunde kommunicera pga teckenspråk – jag blev aldrig långtråkig hos mormor t.ex. under påsk, sommar och jul lov. Min mamma sa att mormor skulle komma då satte jag vid fönstret och väntade på mormor i flera timmar – alltid längtade efter mormor. Frågade mamma ofta ” när kommer mormor” för jag älskar henne mycket.
    Kram Bittan

    • Hej Birgitta!
      Så roligt att du hittade hit till bloggen Vintersaga!

      jag kan förstå att du älskade din mormor för hon var en helt underbar person
      och som alltid hade tid för barnen hur mycket hon än hade att göra.
      Vi glömmer henne aldrig.

      Kram!

Lämna en kommentar