Vintersaga

augusti 11, 2009

Nu ska vi läsa, läseboken från folkskolan

Skolbok framsida

Nu ska vi läsa

Fjärde boken av Ester Salminen
Teckningar av Kaj Beckman

All världens vägar står öppna
för dig som ha boken kär.
Där möter du folk och länder
och äventyr fjärran och när.

Du hör hur lejonen ryter
i öknarnas gula sand,
när du på kamelen färdas
mot okända sagoland

Och flygplaner lyfter sin vinge
mot himmelens blåa sky,
och båten dig för över havet
vid stormarnas vilda gny.

långt bort genom väldiga skogar
och högt över bergen det bär.
All världens vägar står öppna
för dig som har boken kär.

Tanken var väl att samtidigt som vi lärde oss läsa skulle vi få möta människor från avlägsna länder och kulturer…
därför fick vi läsa följande verser…
om fattiga gula kineser och glada svarta negerbarn…
inget visste vi om svältkatastrofer, jordbävningar … alla glada och nöjda…

I Kina
Det var en gång en gul kines
som hette Lung Ling.
Han var en ganska fattig man
och ägde ingenting.

Så fick han sig en liten fru
och hon var också gul.
Hon hette lilla fru Ting Tang
och ägde ej en smul.

Snart herr Lung Ling och fru Ting Tang
de fick en massa små
Hur skulle allihop få mat
hur skulle det väl gå?

Och herr Lung Ling sa till sin fru:
- Vi har det ganska knalt.
men jag ska skjutsa vita män.
Då får man bra betalt.

Och fru Ting tang sa till sin man:
- Du har ju ingen bil!
Han sa: – Jag drar en kärra själv
och springer många mil.

Och fru Ting Tang nu varje dag
får koka mycket ris,
som barnen äter ur en skål
på små kinesers vis.

I Afrika

De små neger-barnen
i det svartas varma land
vad de leker och har roligt
vid den stora flodens strand!

De gör kojor av banan-blad
bygger båtar utav vass,
och ibland så ser de spåren
av ett lejons stora tass.

Apan kastar apelsiner
bara för att vara stygg.
Och små negerbarnen dyker
från flod-häst breda rygg.

När ibland i vassen snarkar
någon gammal krokodil
varje negerbarn får bråttom
far i land kvickt som en pil.

De små negerbarnen leker
och har roligt varje dag
och varenda kväll de måste
lägga sig som du och jag.

3 kommentarer »

  1. Hej!
    Jag sitter just nu och grunnar på, för jag kommer ihåg den här boken från min skoltid, om det finns någon historia om ”Ljugarjöns” i den. Jag kommer ihåg att jag under det första andra året i skolan läste om honom. Bland annat var han i Söderhavet om jag inte missminner mig
    MVH
    Håkan Vilhelmsson

    Kommentar av Håkan Vilhelmsson — mars 30, 2011 @ 10:46 f m | Svara

    • Hej Håkan!
      Tack för att du tittade in till Vintersaga!
      Historien om Ljugar-Jöns och sjörövarna finns i ”Nu ska vi läsa” femte boken.
      Det finns en historia om Ljugar-Jöns även i fjärde boken men där var han guldgrävare i Alaska.
      Spännande historier! :)
      Titta gärna in igen, nu blev jag inspirerad att skriva berättelsen om Ljugare-Jöns.
      MVH
      Ilone

      Kommentar av vintersaga — mars 30, 2011 @ 11:30 f m | Svara

  2. Jag minns att jag stakade igenom Totaram tvättar en elefant i första klass. Jag fick skäll av fröken för att jag inte kunde läsa, jag vill gärna få tag på historien igen och kunna läsa den flytande denna gång. Jarl 53 år

    Kommentar av Jarl Edlund — oktober 29, 2011 @ 7:04 e m | Svara


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

Kommentera

Rubric-temat. Create a free website or blog at WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

